fleurnaarafrika.reismee.nl

Sinterklaas in Afrika, lange avonden aan school en de eindpresentaties!

Week 49.. Ik moet elke week een planning sturen naar Child Welfare, dus elke week word ik weer lekker bewust gemaakt dat er nog maar weinig weken over zijn. Dit weekend zelfs mijn laatste planning opgestuurd voor week 50. Stage zit er zo goed als op. Afgelopen week zijn we nog naar school geweest, maar we konden niks meer betekenen voor de leerlingen. Die zijn namelijk al niet meer op school. Het was voornamelijk om nog wat dingen te regelen en de laatste dingen af te ronden (of om onszelf te motiveren om vroeg op staan..) De hele week bestond voornamelijk uit het afmaken van al onze verslagen en de opdracht die we op school in Nederland in moeten leveren. Door alle andere dingen die erbij kwamen kijken ben ik veeelste laat begonnen en zit ik nu elke dag binnen terwijl het boven de 30 graden is. Beetje dom. Maargoed, afgelopen week wel heel veel gedaan en ik hoop dat ik aankomende week ook de laatste dingen afkrijg zodat ik met een gerust hart nog vijf weken vakantie kan vieren! Dat is namelijk nu ons vooruitzicht. Niet heel verkeerd! Afgelopen week is weer genoeg gebeurd hier in het mooie Genadendal. Maandagavond zaten we met ietwat weinig stroom en we moesten nog koken en douchen. Dus besloten we maar de hele avond door te brengen bij kaarslicht om zo de laatste stroom te besparen en dat lukte aardig! Dinsdag gingen we ons afscheidscadeautje regelen voor Emil Weder en Child Welfare. ’s Avonds was het tijd om pepernoten te bakken want woensdag vierden we Sinterklaas met alle Genadendal-studenten! We hadden lootjes getrokken en iedereen moest een cadeautje kopen en een gedicht schrijven. Dit was superleuk en ook wel een beetje emotioneel. Woensdag stond ook in het teken van onze eindpresentaties! Iedereen gaf een presentatie over zijn of haar project. Dit voelde ook heel definitief. Het was overigens mijn eerste presentatie in het Engels en dat ging nog best goed haha! Donderdag gingen we weer op school werken en was het ook tijd om van de eerste paar leraren al afscheid te nemen. Zij vertrokken al eerder dus waarschijnlijk zullen we ze niet meer zien. Een leraar vond het zo erg dat ze moest huilen… Ze vond het zo leuk om met ons gewerkt te hebben en had sinds tijden weer zo’n goede band met de studenten uit het buitenland. Superleuk om te horen! ’s Avonds hadden we een braai bij Mrs en Ms Pick. We mochten altijd gebruik maken van zijn garage voor onze auto. Superlief. Ze hadden allemaal lekkere dingen gemaakt en het was een hele gezellige avond. Vrijdag was het weer tijd voor ons weekendprogramma. Het is nu zo druk in Kaapstad dat alles vol zit, er overal file is en je helemaal gek wordt van alle mensen op straat en in de winkels. Omdat de zomer er aankomt zijn er niet alleen buitenlandse toeristen maar komen ook alle locals uit omstreken naar Kaapstad om daar vakantie te vieren. Na een lange en warme reis kwamen we in Kaapstad aan en moesten we nog op zoek naar het huis van Karin (de manager van het project). Hier hadden we onze farewell-braai en was het voor sommige de laatste keer dat we elkaar zagen. Bijna elke dag moeten we wel weer van iemand afscheid nemen… We gingen op tijd weer naar huis want zaterdagochtend wilden we nog een keer de Lion’s Head beklimmen, maar nu met de anderen die dat nog niet gedaan hadden. De wekker ging om drie uur en om vier uur vertrokken we. Na een uurtje klimmen waren we aan de top en konden we weer genieten van het supermooie uitzicht. Om half acht waren we weer in het hostel en voelde het alsof we er al een dag op hadden zitten. Gelukkig was dit niet zo en konden we nog genoeg leuke dingen doen. We zijn naar St. James geweest en daarna doorgereden naar Stellenbosch. Daar hebben we ’s avonds wééér heerlijk sushi gegeten. Dat gaat nooit vervelen.. Vanochtend zijn we terug naar huis gereden en moeten we nu weer even diehard aan school werken. (Dit verslag is een beetje studieontwijkend gedrag, haha) Aan het eind van de middag willen we nog even naar de waterval in Greyton. Dat schijnt heel mooi te zijn en je kan er heerlijk zwemmen. Dat is opzich niet verkeerd met deze temperaturen!

Volgende week dus onze laatste week stage, dan een weekje vrij en gaan we alle dingen doen die we nog niet hebben kunnen doen en dan begint 20 december onze eerste reis naar het Krugerpark!

Liefs!

Bert

Succes met de laatste loodjes!

Fenneke

Ha Fleur,
Mooie verhalen weer, wat maak je veel mee.
Fijne vakantie nog en een 'warme' Kerst!