fleurnaarafrika.reismee.nl

Nog 8 dagen stage, schoolreisje en het meest zuidelijkste puntje van Afrika.

Wat vliegt de tijd nu snel voorbij. De laatste stageweken zijn ingegaan en vanaf morgen hebben we nog maar 8 dagen stage.. 8 vroege ochtendwandelingen naar de middelbare school, 8 dagen hard werken, 8 dagen lachen gieren brullen met de leraren, 8 dagen klaar staan voor alle leerlingen die ons nog nodig hebben. Het is een heel gek idee.. De laatste plannen worden gemaakt en de meeste afscheidsfeestjes zijn al gepland. Ook al duurt het nog even voordat ik weer in Nederland ben, over twee weken gaat iedereen z’n eigen kant op en zal iedereen een voor een weer terug gaan naar Nederland. Maargoed, verder genieten we hier nog even heel erg van het mooie weer en de laatste tijd in Genadendal. Afgelopen maandag hadden we een afrondend gesprek met een jongen. Deze jongen hebben we gedurende onze stage de hele periode gesproken en hij gaf nogmaals aan hoe blij hij was met onze hulp en dat hij heel veel van ons geleerd had. Supertof! Daarnaast bestaan onze dagen nu voornamelijk met onze opdracht afmaken die we moeten inleveren voor onze studie.. Dinsdag ging ik nadat de school uit was door naar de lagere school. Een social worker vanuit Child Welfare organiseerde deze week een supportgroup over dwelmsmisbruik (drugsgebruik). Deze supportgroup was voor jongens van 8 tot 10 jaar. Heftig om te horen dat zelfs onder deze leeftijd al kinderen drugs gebruikt hebben.. Ook bier is niets nieuws voor hen. Soms vraag je je echt af of hier ooit nog iets aan gedaan kan worden. Ook hadden we weer een bijzondere kwestie op school. Om iedereens privacy te waarborgen kan ik er helaas niet zoveel over kwijt, maar vol verbazing heb ik een tijdje staan luisteren.. Maargoed, donderdag gingen we met Grade 8 op schoolreisje! Superleuk, met een bus vol pubers gingen we richting Kaapstad. Heel bijzonder voor sommige leerlingen want voor hen was het pas de eerste keer. Na twee museums en het stadion van Kaapstad zat het schoolreisje er bijna op. Maar voordat we gingen mochten ze nog even naar de shoppingmall. Dit was zo bijzonder. Kinderen van 14/15 jaar die voor het eerst een roltrap in het echt zagen. Ze wisten niet wat hun overkwam. Ze kenden het van tv of van de lessen op school, maar konden er nu echt op staan! Dit was echter voor sommigen nog best heel lastig, maar na zo’n 20 keer de roltrap op en neer geweest te zijn werden ze er steeds beter in. Dit was toch wel weer een besefmomentje hoeveel verschil er is in de wereld.. Na een lange terugreis met veel file was het voor ons tijd om gelijk door te gaan naar onze volgende afspraak. We hadden ’s avonds nog een Christmas party bij de Spa in Caledon. Ietwat gesloopt en zonder onze mooie kerstoutfit werden we door de schoolbus gedropt bij onze bestemming. Na een gezellige avond was het toch wel tijd om snel te gaan slapen want vrijdagochtend vertrokken we vroeg naar Stellenbosch. Vandaag stond er een wijntour op het programma. Om half acht vertrokken we en om half tien waren we dan eindelijk, met weer heel veel file, op onze bestemming. Om kwart over tien zaten we aan ons eerste wijntje. Om een uur of half zes zaten we aan ons 27e wijntje en tevens ook eindelijk de laatste, haha. We kregen natuurlijk geen volle glazen om te proeven, maar ze waren niet zuinig.. ’s Avonds hebben we het feestje maar voortgezet en zijn we nog even wezen stappen. De volgende ochtend rustig uitgebrakt en was het tijd voor sinterklaasinkopen. Aankomende woensdag vieren wij hier Sinterklaas! ’s Avonds weer terug in Genadendal hadden we een debutantenbal van de lagere school. Hier waren vooral de ouders die heel erg los gingen en heel erg genoten van het dansen. Bij dit soort feestjes moet iedereen z’n eigen drank meenemen, dus de koelboxen en koeltassen worden letterlijk binnengesleept. Na een hele gezellige avond besloten we nog even een afterparty te houden en werd het iets later dan gepland en ging drie uur later vanochtend alweer de wekker. Vandaag hadden we ons ‘afscheidsdagje’ Lizelle. De hele dag nog één keer met z’n allen op pad. We gingen naar Bredasdorp naar het strand. Hier is ook het meest zuidelijkste puntje van Afrika. Na een heerlijke dag met voetballen op het strand, zeemeerminnen maken en zwemmen, zaten we allemaal gesloopt en slapend in de bus naar huis! Tijd voor de een na laatste week stage!