fleurnaarafrika.reismee.nl

Onderzoek op school, overstekend wild op de snelweg (lees: varken) en Monkeyland!

Goeiemorgen Nederland! Terwijl het hier al sinds vannacht met bakken naar beneden komt en ik nog steeds heerlijk in mijn bed lig is het weer tijd voor een nieuw reisverslagje! Ik heb er weer een heerlijke week opzitten. We zijn op school begonnen met de echte voorbereidingen voor ons onderzoek. Aankomende week gaan we namelijk de enquêtes uitdelen bij 120 leerlingen en omdat allemaal goed geregeld te hebben, moet je op tijd beginnen. Het is en blijft namelijk Afrika. (ter voorbeeld, na 3 MAANDEN vragen hebben we eindelijk de code of ‘conduct’ van school gekregen, een lijst met alle opgestelde schoolregels.) Dus we moesten de roosters hebben, de desbetreffende leraren achterhalen en toestemming vragen bij de directeur. We hebben ons weekje zo wel vol gekregen! Maandagavond gingen we met drie UWC-studenten samen koken. Naz had een lekker recept en wilde wel ons koken, daar zeiden wij geen nee op! En het was heerlijk! Dinsdagochtend was er een feestje bij het bejaardentehuis. Een meisje waarmee ik individuele gesprekken heb gehad, mocht een gedicht voorlezen aan de ouderen. Ik wist dat zij gedichten schrijven leuk vond en het leek mij een goeie stap voor haar om hier daadwerkelijk iets mee te doen. Ze was dan ook heel erg trots en blij toen ze de gedichten mocht voorlezen. Het ging zo goed! Het is fijn als je iemand kan helpen met iets kleins. Het deed haar goed en ik hoop dat ze hieruit kracht kan halen en dat ze ziet dat ook zij iets kan betekenen en iets heeft waar ze trots op kan zijn! ‘s Middags kwamen Vera’s ouders naar Genadendal! Ze waren maandagavond geland en zijn nu voor ongeveer twee weken in Zuid-Afrika. Ze waren allemaal heel erg blij om elkaar weer te zien. We hebben ze ’s middags Genadendal laten zien en zijn ’s avonds naar de burgernight geweest met z’n allen. Woensdag was het na een normale stagedag tijd om weer de ouders van Vera op te zoeken. Tijd voor sushi in Hermanus. Hmmm dat blijft altijd lekker! Ik heb ondertussen ook een tweede taal erbij en kan vloeiend Limburgs haha. Wel alleen verstaan, maar er zit vordering in! Vera’s familie komt uit Reuver en kunnen eigenlijk geen Nederlands met elkaar praten omdat ze niet anders gewend zijn. Donderdagavond was het weer tijd voor een Pamperparty! We hadden er een tijdje geleden al eentje gehad met het thema Pyjama maar nu was het thema feathers and blingbling. Iedereen was supermooi gekleed en er stond een 5-gangenmenu op ons te wachten, heeerlijk! Ook kregen we weer twee leuke goodiebags mee naar huis! De volgende editie staat alweer in de agenda! Dan wordt het een Christmasparty! Ohja en er kwam ook nog een onverwachtse gast langs, een ontzettend grote spin van zo’n ongeveer 15 centimeter breed, brrr… Je kunt merken dat het zomer wordt want het aantal insecten en gekke beesten is flink flink toegenomen.. Vrijdag hadden we alweer weekend en vrijdagochtend vertrokken we vroeg richting Knysna om weer Vera’s ouders op te zoeken. Na zo’n 5 uur rijden en een groep van 30 overstekende apen kwamen we rond de middag aan in Knysna en gingen we met z’n allen een boottochtje maken naar een natuurreservaat. Dit leek een beetje op de eilandjes van Expeditie Robinson dus we hebben ons heerlijk vermaakt. ’s Avonds nog lekker uiteten geweest. De volgende ochtend hadden we nog een paar uurtjes voordat we weer terug moesten en we besloten om naar Monkeyland te gaan. Onderweg daarnaar toe moesten we weer midden op de snelweg opeens op de rem, een overstekend varken.. Tsja, waarom ook niet, alles kan en mag hier oversteken op de snelweg! Maargoed, Monkeyland, dit is een heel groot bos met zo’n 500 apen. Er zijn geen kooien, dus alles loopt los inclusief jijzelf. We gingen met een gids naar binnen en hij vertelde een hoop over de verschillende apen. Ik was natuurlijk weer erg interessant voor deze leuke apen en de Spidermonkey vond het daarom ook erg leuk om aan mijn haar te gaan hangen haha. Nadat ik even een seconde bang was dat ie mn haar eruit getrokken had (zo voelde het namelijk) bleek ie eigenlijk wel heel lief te zijn en konden we er hard om lachen. Na een superleuke rondleiding tussen de apen was het helaas weer tijd om zo’n 5 uur terug naar huis te rijden want we hadden nog een feestje van Mark! De man van Lizelle is vandaag 50 geworden. Met half Genadendal hebben we een supergezellige avond gehad! Vandaag dus een lekker dagje thuis! Oh en onze reis is zo goed als definitief! We gaan in twee keer, de eerste keer gaat de vriend van Vera mee en gaan we richting het Krugerpark (op safari!), Swaziland en the Blyde Canyon! De tweede trip gaan we met z’n tweetjes door Namibië reizen, door naar Botswana en eindigen we in Zambia! Hier gaan we terug naar de plek waar ik twee jaar geleden geweest ben! Zo leuk, ben benieuwd hoe het is bij het weeshuis en hoe het nu met mijn gastgezin gaat! Maar nu eerst druk met de laatste weken afronden op stage. Over 1,5 week begint hier de tentamenweek voor alle leerlingen, vanaf dan zal het heel rustig worden op school en zullen we weinig meer met de leerlingen kunnen doen. Dan wordt het dus tijd voor alle verslagen voor school, overdrachtsrapporten en het verwerken van al onze enquetes! Want ja, ondanks alle leuke dingen die we hier altijd doen hebben we het ook gewoon druk met onze stage! En zijn we nog steeds hard aan het werk, haha.