fleurnaarafrika.reismee.nl

Heftige verhalen, druk weekend en snorkelen met zeehondjes!

Een dagje vertraging, maar we hadden een lekker vol weekend! Daarover zo meteen meer! Maandag begonnen we alweer aan een nieuwe stageweek. Het was weer lekker druk op school omdat de tentamenweken begonnen waren. Chaos onder zowel de leraren als leerlingen. We hebben een poging gedaan om leerlingen te spreken, maar hebben uiteindelijk toch besloten dat we de rest van de aankomende twee weken de individuele sessies maar door zouden schuiven naar de laatste week van september. Dit omdat de schooldagen ingekort zijn en ze het hele rooster ‘even’ veranderd hebben. Nu duurt de dag nog maar tot 1 uur. Eerst moesten de leerlingen ’s morgens een toets maken en ’s middags door naar de gewone lessen, maar omdat ze het zo druk hadden waren er heel veel kinderen gevlucht en over de hekken heen geklommen om thuis te gaan leren.. Dat vond de school niet zo’n goed idee.

Dinsdag gingen we na stage met alle Nederlandse studenten uiteten. Een hele grote groep, zo’n 22 man, in een heel klein restaurantje in het dorpje naast Genadendal. Wij staan daar bekend als die Nederlandse kaaskoppen en worden nog steeds elke week met een grote glimlach ontvangen. Na een heerlijke maaltijd ging iedereen weer lekker naar huis en hebben wij nog even op uitzending gemist ‘Flikken Maastricht’ terug gekeken! Het internet is en blijft Afrikaans internet, maar deze keer werkte het weliswaar mee en konden we zonder haperingen heerlijk genieten van een beetje Nederlandse tv.

Woensdag was een heftige dag op stage. Er zat opeens een meisje huilend in de gang. Niet zomaar huilen, maar bijna krijsen. Heel apart, ik werd geroepen om te helpen en kijken wat ik kon doen. In plaats van dat de docent haar namelijk zelf ging troosten, vroeg ze of ik kon komen omdat ze niet wist waarom ze zat te huilen. Of ik het maar even kon fixen. Maargoed, ik ben gelukkig niet de beroerdste dus op mijn beste Afrikaans probeerde ik haar te troosten en te helpen. Dat lukte helaas niet heel erg goed en ze vluchtte naar buiten het schoolplein af. Ik er achterna samen met iemand die wel goed Afrikaans kon. Het meisje was ondertussen nog steeds heel hard aan het huilen en stopte maar niet.. Het hielp dat er iemand was die Afrikaans kon en we kregen haar weer mee naar binnen. Toevallig was er een social worker van Child Welfare en zij kon ons helpen. Zij kende het meisje en het bleek dat het meisje al bekend was bij Child Welfare. De vermoedens waren dat ze drugsverslaafd was en dat ze haar lichaam verkocht aan mannen om aan het geld te komen.. Heftig, maar hier helaas de harde realiteit. Ze moest mee met hun om een drugstest te doen, alleen die heeft ze afgewezen. Wanneer een kind hier ouder is dan 12 jaar, mag hij weigeren om zo’n test te doen.. Bizar eigenlijk..

Donderdag hadden we alweer ons laatste stagedag van de week en konden we alweer onze tas gaan inpakken voor het weekend. Want dit weekend zouden we 3 dagen naar Kaapstad gaan! Druk programma. Vrijdagochtend stond Robben Island op het programma (Waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten). Helaas ging dit niet door vanwege het slechte weer. Het waaide te hard, dus de golven waren te hoog om veilig naar het eiland te komen. Toen hebben we maar besloten om naar het aquarium te gaan. Lekker een middagje vissen kijken haha. ’s Avonds gingen we in een heel leuk knus tentje/winkeltje Ethiopisch eten. Helaas viel dit eten bij niet al te best en heb ik de rest van het weekend heerlijke buikpijn gehad. Maar dat mocht de pret niet drukken, want zaterdag hadden we weer een volle dag. We gingen weer met alle Nederlandse studenten op pad. Eerst weer naar de pinguïns, daarna naar Kaap de Goede hoop en Cape Point! Weer wat dingen die we kunnen afstrepen van onze lange to-do-list! De World Cup Rugby is dit weekend ookbegonnen en we wilden eigenlijk Zuid-Afrika gaan supporten. Helaas waren we te laat terug om de wedstrijd nog te kijken en ze hebben jammer genoeg ook verloren van Japan(rugby is hier ongeveer het zelfde als het WK voetbal in Nederland).

Zondag hadden we een superleuke activiteit op de planning staan! Namelijk…. Snorkelen met zeehondjes! Gelukkig ging dit wel door! En dit was zoooo gaaf. We gingen met een speedbootje naar Duiker island. Dit is een heel klein eilandje vijf minuten van de kust. Hier zaten duizenden zeehondjes te zonnen. Daarnaast waren er nog honderen in het water aan het spelen. Zo bizar om te zien en wij zouden daar zometeen gewoon tussen zwemmen! Nadat we onze flippers, snorkel, pak en filmcamera gereed hadden, mochten we het water in. Wat een mooi gezicht, zoveel zeehondjes onder water, boven water, om je heen. Eigenlijk overal waar je keek waren ze. Ze vonden ons heel interessant en kwamen super dichtbij! Er was ons gelukkig verteld dat ze wanneer ze willen spelen dichtbij komen en hun tanden laten zien (dit ziet er heel eng uit). Dus we wisten dat we niet bang hoefden te zijn daarvoor. En ja dat deden ze haha, met heel veel snelheid komen ze recht op je af en duiken ze net voor je hoofd weer de andere kant op. We hebben ons prima vermaakt! Na een uur moesten we helaas weer mee terug met het speedbootje! Maar we hebben heel veel leuke filmpjes en foto’s als herinnering!Moemaar voldaanmochten we nog een kleine twee uur terug naar Genadendal. Het is alweer tijd voor een nieuwe week! Deze week is lekker kort, donderdag is een feestdag en daarom is iedereen vrijdag ook vrij(en donderdag natuurlijk)! Niet verkeerd! Vera en ik gaan dan lekker twee dagen op safari!

Fenneke

Wat een leuke dingen maak je allemaal mee Fleur! Normaal zie je die zeehondenkolonies alleen op tv. Wat een ervaring om er tussen te zwemmen. Gelukkig toch maar dat ze alleen willen spelen????
Fijne week weer gewenst, groetjes uit koud en regenachtig Nijmegen!