fleurnaarafrika.reismee.nl

De lente is in aantocht!

Hallo halloooo, tijd voor weer een kleine update!

Deze week begonnen we maandagmiddag met supervisie. Supervisie vond ik nooit zo leuk klinken en de weinige ervaring die we ermee hadden maakte me ook niet echt blij. Maar daar kwam vandaag verandering in. We hebben hier een academische supervisor dus zij is psycholoog van beroep. Heel heel erg fijn, want ze kon ons goed helpen met onze cases die we meemaken op school. Wij brengen dan een case in waar we graag hulp bij willen en zij gaat dan samen met ons kijken wat we hier het beste mee kunnen doen. Soms hebben we dit echt hard nodig, want de gevalletjes die we af en toe krijgen, daar wordt je stil van. Daarnaast was het ook een superleuke en lieve vrouw!

Woensdagochtend hadden we een afspraak bij Child Welfare. We gaan in de voorjaarsvakantie (dat is over ongeveer twee weken) meehelpen met het Kinderprogram. Dit wordt elke dag georganiseerd zodat de kinderen ook in de vakantie wat kunnen doen en van de straat af blijven. Heel erg leuk en ook nog eens leerzaam. Maargoed, wat ik wilde vertellen… Toen we onderweg waren naar Child Welfare, zo’n ongeveer 10 minuten lopen, kwamen we de kinderen van de crèche tegen. Een stuk of 20 kleine kindjes van max een jaar of drie/vier lopen met hun begeleiders naar het centrale punt in het dorpje. Ze lopen met allemaal posters in hun hand en hebben muziekinstrumenten bij zich. We vonden het zooo schattig! Maar toen we dichterbij kwamen werden we er eigenlijk een beetje stil van. 20 Kinderen die met posters protesteren en in koor roepen dat hun moeders moeten stoppen met drinken. Dat ze niet verslaafd moeten zijn en dat ze geen alcohol mogen kopen. Het was dus een protest tegen alcoholmisbruik van moeders.. Het dorpje ziet er vaak heel vredig uit, maar zonder dat je het door hebt zijn er zoveel meer problemen dan je kunt bedenken..

Woensdagmiddag gingen we met de hele groep naar het museum in Genadendal. Jaja, het dorpje heeft verder helemaal niks, maar wel een museum! Genadendal heeft een paar dingen waarom het bekend is in Zuid-Afrika. Zo was in Genadendal de allereerste school van Zuid-Afrika en is hier de allereerste brug gemaakt door slaven. De rondleiding was alleen wat aan de snelle kant dus veel tijd om aandachtig dingen te lezen was er niet. Volgende keer beter!

Donderdag was het weer een ouderwetse stagedag, vijf leerlingen op je planning hebben en er maar twee kunnen spreken. Gelukkig slepen Vera en ik elkaar er lekker doorheen en liggen we vaak de hele dag dubbel van het lachen, soms lachen van ellende haha. Verder is het wel heel gaaf hoor! Haha. Eind van de dag zouden we de AGM hebben van Child Welfare, de algemene jaarvergadering. Deze ging echter niet door dus we konden mooi aansluiten bij de anderen die al naar de Spa waren in Caledon. Hier hadden ze heerlijke warme baden en jacuzzi’s. Dat konden we wel even gebruiken! We hadden gekozen voor de Real Deal, dus we mochten ook nog een hapje eten en we hadden R100 speelgeld voor het casino! En dat allemaal totaal voor R125 (ongeveer 8 euro). Na het badderen en eten gingen we naar het casino. We wisten niet zo goed wat we moesten doen dus gingen maar met onze muntjes bij de roulettetafel staan. Nadat iedereen vrij snel al z’n try-outmuntjes op had ging de rest naar huis. Vera, Jurio en ik bleven nog even. Wij vonden het wel gezellig en Vera had nog muntjes die ze kon spelen. Aan de roulettetafel zaten ook nog wat oude mannen die heel heel heeeeel veel geld uitgaven. Maar ze beweerden dat ze niet verslaafd waren haha. Met een man hebben we nog even zitten kletsen, hij werkte veel in het buitenland en was nu op vakantie. Deze man was heel erg rijk en bleef ons maar muntjes geven. Want ja, wij waren maar arme studenten en wij verloren steeds alles. Zonder zelf maar een cent te hebben uitgegeven, hebben we wel de hele avond Roulette gespeeld. Heel bijzonder.. Op een gegeven moment kwamen we er niet echt vanaf, maar wilden we wel naar huis. Hij zei dat we onze winst moesten houden en er desnoods iets voor de kinderen uit het dorp doen. Nou goed, na de discussie te hebben opgegeven dat we het echt niet konden aannemen zijn we met bijna R1500 rand(meer dan 100 euro) naar huis gegaan. Dus wij gaan nog even brainstormen wat we hier voor het dorp kunnen betekenen!

Vrijdag hadden we weer vrij en we vonden het wel tijd voor een luie dag. Lekker uitslapen en een beetje nog aan stage werken. Nou uitslapen kan hier dus niet, want de koeien kiezen altijd vrijdagochtend uit om naast mijn raam te gaan loeien om acht uur ’s morgens! Ze hebben zoveel dagen om dat te doen…

Gisteren zijn we in plaats van richting Kaapstad een keertje de andere kant op gereden. Richting de wijnvelden en weer lekker door de bergen! Heerlijk, de natuur blijft hier supermooi.Het wordt ook steeds mooier wantde lente is in aantocht! Dus alles staat vollop in bloei.Onderweg nog wat apen en struisvogelsgespot en langs een wijngaard geweest. Al met al hebben we flink wat kilometers gemaakt. Op de terugweg zagen we het bordje Hermanus en besloten we dat we weer zin hadden in sushi. Ik had een goeie tip gekregen en dat gingen we eens proberen. En ja hoor, terwijl wij heerlijk aan het genieten waren van ons lekkere eten, sprongen de walvissen gewoon weer voor ons gezicht uit het water! Goeie afsluiter van de dag.

Vanochtend zijn we nog even naar het strand gereden omdat het mooi weer zou worden. Een kleine strandwandeling gemaakt en heerlijk uitgewaaid. Wij kunnen er weer tegenaan deze week!

Groetjeeees

T. riek

Ik geniet van je verslagen. Bedankt en héél veel groeten