fleurnaarafrika.reismee.nl

Pyjamaparty, Satanism en walvissen!

Het is weer zondag en dus alweer een week voorbij! Stiekem vliegt de tijd hier best wel. Aankomende woensdag zitten we hier alweer een maand! Bizar idee! Onze tweede stageweek zit erop... Vorige week was het een bijzondere week, gelukkig deze week weer! Afrika zit vol verrassingen! Met dat kleine beetje hoop wat we nog hadden gingen we maandag weer vol goeie moed naar stage. We konden onze begeleider nergens vinden dus zijn maar achter de rekenaars(computers, haha) gaan zitten. Rond een uur of twee hadden we haar gevonden en hadden we een gesprek met haar en de Principal van de school. Zijn naam is Kupido, tsja, dat is hij alles behalve. Gelukkig kwam er door dit gesprek een klein beetje schot in de zaak en kregen we een lijstje met namen van leerlingen die we wel konden spreken. Dinsdag zouden we hiermee beginnen. Vera en ik zouden ieder vier leerlingen zien, dit werden er helaas maar twee per persoon. Ach, we hadden in ieder geval echt iets te doen. We vonden het nog wel moeilijk om zo zonder begeleiding gelijk gesprekken aan te gaan met leerlingen die flinke problemen hebben, zowel thuis, met zichzelf of op school. De week ging een beetje op hetzelfde tempo zo door en donderdag zouden we nieuwe leerlingen te zien krijgen. Maar voordat we donderdag weer naar stage moesten, hadden we eerst nog leuke plannen voor woensdagavond.. Namelijk, een officiële pyjamaparty in een Spa in Caledon. Woow, zo’n 90 vrouwen in pyjama in een zaal met goodiebags, welkomstdrankjes, massages en onbeperkt wijn. Dat was niet verkeerd! Dat was bijzonder om mee te maken haha. Donderdag was er natuurlijk weer een chaos op school en kwam er weinig van de nieuwe leerlingen spreken toe. Na ieder weer twee leerlingen gesproken te hebben zijn we maar naar huis gegaan. Pfoee, wat hadden we toen een behoefte aan chocola. Achteraf bleek de chaos niet voor niets. Het gebied waar wij verblijven is heel gelovig. De keerzijde hiervan is dat er flink wat jongeren op de high school zijn die niet tot God willen bidden, maar zich keren tot Lucifer, de duivel. Satanism is hier naast het alcohol- en drugsprobleem ook een groot probleem. Donderdag op school was er iets gebeurd waarbij een jongen helemaal gek werd en met zijn ogen ging rollen.. De mensen die hier in God geloven zijn heel, maar dan ook heel erg bang voor het Satanism. Ze durven hier nauwelijks over te praten, dus de chaos op school is nu enigszins verklaard. Ze dachten namelijk dat het iets te maken had met Lucifer. Wat het achteraf echt was weten we nog niet. Wij zijn toen maar wat thuis gaan werken en alvast gaan voorbereiden voor volgende week. Maar daarna hadden wij ook weer weekend! Heerlijk, ’s avonds nog even poolen in een superschattig barretje (waar we tot nu toe elke keer de enige bezoekers zijn als wij daar komen) en dan duiken we lekker ons bedje in! Eindelijk weer uitslapen! Vrijdag is ons luierdagje en wordt er wat geskypt met het thuisfront. Nadat we zo goed als wakker zijn, is het tijd voor een grote schoonmaak. We hebben een klein huisje, maar het was toch best wel heel erg vies, oeps.. Stofzuigen doen ze hier niet aan, dus met een ietwat slechte bezem en een blik komen we toch een heel eind. De zon schijnt ook heerlijk vandaag, dus een perfecte dag om wat wasjes te draaien. Gister stond Hermanus op de planning! Spannend, dit is namelijk de plek om walvissen te spotten! De weersvoorspelling was niet al te best, maar we besloten toch op pad te gaan. Om een uur of negen vertrokken we richting Hermanus en om elf uur zaten we op een boot! Op naar de walvissen… Voordat we bij de goeie plek waren moesten we een stukje varen. Onderweg kwamen we al pinguïns en zeehondjes tegen. De regen was gelukkig opgehouden en we konden bovenop het dek zitten. Na een klein halfuurtje werd de eerst walvis gespot! Waauw, gaaf! Helaas bleef hij vrij veel onderwater en zagen we alleen af en toe een spuit. Gelukkig kwamen we er nog twee tegen, hier zijn we een tijdje bij in de buurt gebleven en iedereen probeerde mooie foto’s te maken. Dit was nog best lastig, want er waren mega golven en de walvissen waren snel weer verdwenen. Na zo’n 2,5 uur gingen we weer terug, helaas geen springende walvis gezien.. IJskoud en lichtelijk bevroren gingen we maar een hapje eten in een heel leuk restaurantje aan het water. Toen we net de rekening wilden gaan betalen hoorden we allemaal mensen in koor: ‘Waaaaauw!’ Wij dus snel kijken. Daar was op zo’n twintig meter afstand een walvis zich aan het uitsloven en sprong verschillende keren uit het water! (Filmpje staat op Facebook J) Wauw, wat een mega grote massieve beesten zijn het eigenlijk.. Hij springt nog een paar keer en verdwijnt dan weer onder water. Yes, maakt onze dag helemaal goed! Daarna nog wat gewandeld en af en toe een walvis gespot. Volgende maand willen we eigenlijk graag terug, dan schijnen er veel babywalvissen te zijn. Die zijn dan allemaal heel blij en springen vaak uit het water haha. ’s Avonds hebben we nog even een drankje in Greyton gedaan om weer op te warmen! De weersvoorspelling is nog steeds niet heel best en het is de laatste paar dagen lekker koud en veel regen, gelukkig komt het mooie weer er weer aan en kun je overal al goed zien dat lente begint te worden! Kom maar door!

Tot volgende week!

Liefs Fleur